Read Time:3 Minute, 38 Second
Ograničavanje boravka profesionalnih vozača iz BiH u EU izazvat će nesagledive posljedice ne samo za bh. transportni sektor, već i za građane, jer se očekuje da će poskupjeti sve što nam dolazi iz europskih zemalja. Meso, mlijeko, slatkiši, ulje, kava, odjeća, te obuća, samo su neki od artikala kojih su prepune police naših tržnih centara, a stigli su iz europskih zemalja. Sve će to, po svemu sudeći, poskupjeti, jer će, kako su procijenili bh. prijevoznici, cijenu transporta ka BiH morati da podignu u značajnom procentu, odnosno do 25 posto. Ograničenje boravka Poenta je u tome što je Europska komisija donijela odluku da ograniči boravak profesionalnih vozača iz BiH u EU na 90 dana unutar 180 dana, zbog čega su se domaća prijevoznička poduzeća našla u ogromnim problemima. Nikola Grbić, predsjednik Udruženja prijevoznika za međunarodni i unutrašnji transport Republike Srpske, kaže da će ova okolnost uzrokovati ogroman odljev profesionalnih vozača, jer ih je nemoguće zadržati po principu da 90 dana rade, a 90 da budu kod kuće. “Druga stvar, povećat će se troškovi transporta i teško da će bilo koji komitent to prihvatiti. Mi smo se već obraćali nekoliko puta nadležnim institucijama. Međutim, rezultata nema i ništa se ne može uraditi. Uz sve ove probleme koje smo imali, ovo je jedan dodatni, koji je zaista više nego katastrofalan”, rekao je Grbić. I laicima je jasno – skuplji prijevoz robe iz EU, prouzrokovat će i povećanje cijena te robe u prodaji u BiH. “Mi ćemo biti prinuđeni da cijenu prijevoza povećamo za čak 20 do 25 posto. Ako se povećava cijena prijevoza, to znači i poskupljenje robe. O svemu ovome trebalo je voditi računa mnogo ranije”, istaknuo je Grbić za “Nezavisne novine”. EU kroji pravila Da će doći do poskupljenja robe koja nam stiže iz zemalja EU, potvrđuje i Emir Horozović, zamjenik predsjednika Odbora Udruženja međunarodnih drumskih prijevoznika tereta Vanjskotrgovinske komore BiH. “U suštini, EU kroji pravila. Gledajte, možda je ovdje cilj da mi ostanemo bez vozača. Ali, prema mom mišljenju, glavni problem su naši političari, jer unazad 10 godina nisu ništa uradili. Da su imali malo više volje da se dogovore, mi bismo već bili u EU i ništa od ovoga nama ne bi trebalo. Bili bismo jedinstveno tržište i radili bismo bez problema”, naglašava Horozović. I on kaže da neće ispaštati samo prijevoznici, već i građani BiH. “Slijedi nestašica određene robe, a sve ovo će uticati i na cijenu robe koju uvozimo iz EU. A većinu uvozimo iz EU”, ističe Horozović za “Nezavisne novine”. Delegat u Domu naroda Parlamentarne skupštine BiH Džemal Smajić prozvao je ministre transporta i komunikacija BiH Edina Fortu i inostranih poslova Elmedina Konakovića, koji, kako je naveo, hitno treba da rješavaju probleme vozača kamiona. “Predstavnici 47.000 vozača kamiona iz BiH koji snabdijevaju BiH sa 93 posto sve robe koja se koriste u našoj zemlji, već dugo zahtijevaju da se sastanu s ministrima Fortom i Konakovićem, ali nisu dobili tu priliku”, naveo je Smajić. Poskupljuje transport I on najavljuje – ne bude li rješenja, poskupljuje transport, a ceh ćemo na kraju platiti svi mi. “Građani moraju znati da u slučaju da se ne riješe problemi u polju transporta, usluge prijevoza će poskupiti za 26 posto, što će na kraju platiti građani. Ministri Forto i Konaković moraju iskoristiti sve raspoložive mehanizme, razgovarati s predstavnicima Europske unije kako bi se došlo do brzih i efikasnih rješenja koja bi zaustavila iseljavanje ljudi koji se bave ovim važnim poslom”, naveo je Smajić. Udruženje poslodavaca FBiH je, podsjetimo, ranije Delegaciji EU u BiH uputilo dopis u kojem su tražili izuzeće profesionalnih vozača iz odredaba ograničenog boravka u zemljama EU. “Problem boravka vozača na teritoriji EU, s obzirom na propise o radu vozača, multiplicira se zato što vozači moraju praviti zakonom predviđene pauze, te tako se dodatno produžava njihov boravak na teritoriji EU. U stvarnosti, da bi kompanija mogla obavljati međunarodni prijevoz robe ili putnika, morala bi uposliti duplo veći broj vozača na isti broj vozila, jer jedan vozač bi praktično bio na poslu, dok bi drugi vozač bio u BiH i čekao povratak kamiona ili autobusa kako bi nastavio s radom. Napominjemo da ovo nije ekonomski održivo i funkcionalno”, istakli su tada iz Udruženja poslodavaca FBiH. Podsjećamo, još u lipnju je Savjet ministara BiH zadužio nadležna ministarstva da s nadležnim tijelima Europske unije poduzmu aktivnosti u cilju izuzimanja vozača iz BiH iz ograničenja boravka na teritoriji Europske unije.