Institucija ombudsmana za zaštitu potrošača u BiH u protekloj godini zaprimila je malo manje od 1400 žalbi, što predstavlja najveći broj žalbi zaprimljenih od osnutka Institucije.
Potrošači u Bosni i Hercegovini jako su dobro zaštićeni, ali na papiru, piše Večernji list BiH. Problem je što nisu upoznati sa svojim pravima, ali i što se zakon ne provodi kako je predviđeno. Građani BiH u velikom broju ne znaju svoja potrošačka prava koja im Zakon o zaštiti potrošača jamči više od 15 godina, a oni koji odluče zatražiti pomoć od ombudsmana za prava potrošača u BiH, najviše se žale na telekomunikacije i elektrodistribuciju, odvoz smeća, isporuku vode, usluge grijanja,.. Relativno mlađe generacije donekle poznaju zakon jer su više prisutne online i prate medije, koji su jedan od nositelja zaštite potrošača, ali mnogi potrošači, nažalost, ne znaju koja su njihova prava.
Osjećaju se nezaštićeno
Osjeća li se potrošač u BiH sigurno i zaštićeno, upitali smo građane.
– Bez kontrola prodaju voće i povrće. Datumi nisu regularni. Cijene na policama i na blagajni su različite, i to uvijek na štetu kupca. Uglavnom, ništa pozitivno nisam primijetila – kaže nam starija gospođa.
– Često u žurbi pokupim namirnice s polica i tek doma primijetim da im taj dan istječe rok. Mislim da to nije u redu i da bi takvi proizvodi trebali biti izdvojeni i prodavati se po akcijskim cijenama. Ovo što rade nije fer – kaže mlađa gospođa.
– Najveći problem su mi skuplje stvari, elektronika, bijela tehnika, namještaj i slično. Kad kupuješ, sve super, sve će ispoštovati – reklamacije, servis, zamjenu… A kad se uoči neki nedostatak i kupljeni proizvod postane neupotrebljiv, stižu problemi. Ništa ne ulazi u jamstvo, problem je u kupcu, ne zna rukovati proizvodom. Imao sam slučaj s trosjedom, nije problem u proizvodu, već u nestručnom rukovanju. Ispada da s 55 godina ne znam koristiti trosjed. Možda za to danas treba neka posebna obuka. Odustao sam od daljnjih traženja svojih prava. Smatram da u ovoj državi od toga nema ništa – požalio se jedan gospodin. Međutim, izgleda da su se građani počeli više boriti za svoja prava i koristiti instrumente koje imaju. Naime, Institucija ombudsmana za zaštitu potrošača u Bosni i Hercegovini lani je zaprimila rekordan broj žalbi potrošača, a sve su češće pritužbe na online kupnju i prijevare.
Kazne do 8000 KM
Institucija ombudsmana za zaštitu potrošača u BiH u protekloj godini zaprimila je malo manje od 1400 žalbi, što predstavlja najveći broj žalbi zaprimljenih od osnutka Institucije. U odnosu na godinu dana prije, tj. 2022. godinu, zaprimljeno je 10 posto više žalbi, potvrđeno je Feni iz spomenute institucije. Žalbe su se uglavnom u podjednakim omjerima odnosile na isporuku električne energije, odvoz smeća, isporuku vode, uslugu grijanja i na ove sektore otpada 30 posto žalbi. Na žalbe u telekomunikacijskom sektoru (usluge izmjene uvjeta poslovanja, cijena, zatamnjivanja kanala) otpada također 30 posto žalbi. Na reklamaciju roba, proizvoda i njihovu neispravnost odnosilo se dodatnih 30 posto žalbi, a preostalih 10 posto na sektor financijskih usluga i sektor online kupnje i prijevara.
Što se tiče online kupnje, iz Institucije kažu kako se potrošači tijekom godina sve više žale na takvu vrstu kupnje. Žalbe koje je Institucija zaprimila, a koje se odnose na kupnju usluga i proizvoda od ovlaštenih prodavača, u najvećoj su mjeri uspješno riješene u korist potrošača. Ali, nažalost, nadodaju, sve žalbe koje su zaprimljene, a odnose se na prijevare (kupnja preko društvenih mreža s lažnih profila, od neprovjerenih trgovaca) nadilaze potrošačka prava i smatraju se kaznenim djelima. Žalbe koje znaju zaprimati nadilaze rad Institucije ombudsmana i odnose se na cyber-kriminal, gdje potrošače moraju uputiti na lokalna ministarstva unutarnjih poslova jer se, zapravo, događa lažno oglašavanje i lažno predstavljanje. Prijevare na društvenim mrežama svakodnevno pune novinske stupce, građane se redovito upozorava da budu oprezni pri ovakvim kupnjama. I udruge potrošača sugeriraju potrošačima da online kupuju samo u ovlaštenim trgovinama, onima u kojima je naznačena adresa na kojoj je tvrtka registrirana i telefonski broj te da izbjegavaju one u kojima na stranicama nema podataka. Kada su u pitanju kazne koje se mogu izreći trgovcima za kršenje prava potrošača, iz Institucije napominju kako su člancima 125. do 128. Zakona o zaštiti potrošača u BiH propisane kazne za trgovce i isporučitelje usluga u rasponu od 1500 do 8000 maraka.
Večernji.ba