Stalni rast cijena postala su svakodnevica žiteljima u BiH i gotovo da se na njih nitko više i ne obazire. Osim poskupljenja zbog kojih su brojni primorani neke proizvode u potpunosti “ukinuti” s trpeze, bh. građani se bore i s lukavim marketinškim trikovima trgovaca. Tako je cijena kod nekih proizvoda ostala ista ili je povećana minimalno, ali kada je riječ o težini, odnosno gramaži proizvoda ona je drastično manja. Sada će za isto ili više novca kupac kupiti manje i imati privid da cijena nije skupa.
Smanjuju količine
Trend smanjenja količine proizvoda započeo je prije desetak godina, a najčešće je riječ o prehrambenim proizvodima. Najprije se “istopila” čokolada – i to sa standardnih, nekadašnjih 100 grama na “slabašnih” 80 ili čak i manje. Slično je i na nekim pakiranjima tjestenine, začina, šećera, brašna, kave, riže… što je primijetila većina kupaca. – Unatrag nekoliko godina to je redovito tako, ali osobito je primjetno u posljednje vrijeme kada su određeni proizvođači hrane i ostalih proizvoda iskoristili priliku da cijene proizvoda dignu a gramažu smanje, rekao je Zoran. Njegovo mišljenje dijeli i Marina. – Kupila sam bombone koje su ranije imale 100 grama pa sam se iznenadila kad sam vidjela da su teške samo 80 grama. Ili, recimo, u velikoj vrećici bude samo nekoliko komada čipsa, kazala je ona.
Ni cijena određenih deterdženata se nije puno mijenjala ali prije kupnje svakako obratite pozornost na količinu proizvoda koji kupujete. Situacija je sada takva da je litarsko pakiranje spalo na 750 mililitara, a pakiranja su doslovno iste veličine. Stručnjaci upozoravaju da je i jeftin toaletni papir u velikim pakiranjima jedna velika prijevara. Toaletn-papiri velikih proizvođača u svom sastavu imaju veliki postotak reciklaže koji je najčešće skoncentriran u srednjem sloju i ne samo da je upitan za naše zdravlje već je rolna samo na oko iste debljine kao ona koju koristimo godinama od proizvođača kojem verujemo. Naime, ti papiri s reciklažom su puni kemikalija, ali su i teži, pa rolna ima manje namotaja papira. Zato imate utisak da stalno kupujete toalet-papir i da vam i jeftino pakiranje ne traje kao nekad. To se događa jer su rolne u stvari sa manje papira, koji se gotovo raspada u ruci, pa onda se više troši i češće kupuje. Umjesto tako ishitrenih kupovina, bolje je pazariti toalet-papir renomiranog proizvođača jer je i siguran i ima ga više na rolnama. Da biste izbjegli zdravstvene probleme i uštedjeli novac uvijek provjerite je li toalet papir koji kupujete od 100% čiste celuloze, upozoravaju se kupci.
Više novca se izdvaja i za lijekove. -Sada kada smo zaista istraživali u bilo kojoj apoteci širom BiH da bismo našli mnogo proizvoda sa smanjenim brojem tableta, ali evo ono što puno ljudi koristi su na primjer tablete za pritisak, i one su u većini slučajeva pakirane po 28 komada, na godini nedostaje cijela kutija, to je samo pokazatelj koliko novca izdvajamo više za lijekove, objasnila je ranije za BHRT Murisa Marić, predsjednica Udruge “Don”.
Najveće obmane
Iz Udruga za zaštitu potrošača diljem BiH kažu kako je više nemoguće upratiti što je i koliko poskupjelo. – Vrlo teško je upratiti koliko je sve poskupjelo. Potrošačka košara na granici je 3000 KM, što znači da obitelji za normalan život trebaju tri prosječne plaće, a realeno gledajući svjesni smo da ih malo tko ima, upozoravaju iz udruga za zaštitu potrošača komentirajući smanjenje gramaža određenih proizvoda. – Najveća obmana je to što su proizvodi kojima je smanjena gramaža ostali i dalje u istom pakiranju i tek kada kupac okrene poleđinu proizvoda, onda vidi da ima manje grama nego ranije. Manja gramaža prvo je počela s čokoladama, a onda postupno gotovo sa svim proizvodima. Evo još jedan primjer – ranije smo imali gotove juhe za četiri osobe a sada je često to pakiranje za dvije ili tri osobe. Ni pakiranje šećera se više nije zadržalo na kilogramu, nego je palo na oko 900 grama, upozoravaju iz udruga ističući. Sve je teže pronaći proizvod koji je zadržao težinu, ali i cijenu kako kupci lakše prihvaćaju smanjenje gramaže nego poskupljenje. Iako manja količina proizvoda za istu cijenu, u konačnici nije ništa drugo nego dizanje cijene. Ekonomisti ističu da skrivena inflacija nije gora od vidljive, ali ima teže posljedice kada dođe uporedo, što je trenutno slučaj i na domaćem, ali i na svjetskom tržištu. Što se tiče proizvođača koji smjenjuju gramaže uz ostavljanje istih ili dizanje cijena, ne mogu biti kažnjeni, jer po zakonu gramaža je istaknuta i jasno vidljiva na svakom proizvodu.
Večernji.ba