Unatoč jako velikom broju od 2014. godine, kada je ukradeno 1.208 vozila, primjetan je pad ovih kaznenih djela, te su, prema podacima FUP-a, prošle, 2023. godine ukradena 162 vozila.
I za prvih devet mjeseci ove godine primjetan je trend pada krađe vozila, a evidentirano ih je 77, i to 41 manje u odnosu za isto razdoblje 2023. godine. Za ova djela nadležnim tužiteljstvima prijavljene su 24 osobe, dok je 15 uhićeno. Naknadno je rasvijetljeno 35 krađa prijavljenih po nepoznatom počinitelju.
Ono što je uvijek konstanta jeste da se i dalje najviše kradu vozila na području Sarajevske županije, gdje je 2023. ukradeno 59 vozila, a za devet mjeseci ove godine njih 38.
Potom po krađi vozila slijede Tuzlanska i Zeničko-dobojska županija, ali u mnogo manjem obujmu.
I dalje se najviše kradu Volkswagenovi automobili, zatim vozila marki Škoda i Opel, a tek potom svi ostali.
Razbijene su pojedine organizirane grupe, ali automafija nastavlja s „biznisom“ koji im donosi milijunske dobiti, te krađa vozila i dalje predstavlja ozbiljan problem za građane u BiH.
Jednoj od najvećih organiziranih grupa od 2018. godine u Sudu BiH još traje suđenje. Riječ je o grupi u predmetu “Volan“, a kao organizator se navodi Danilo Cicović.
Maratonski proces
Optužnica je bila protiv 26 osoba, a ostalo je njih 16 optuženih kojima ni nakon šest godina još nije izrečena ni prvoostupanjska presuda, dok je dio njih potpisao sporazume o priznanju krivnje.
Grupa se, prema riječima tužitelja u razdoblju od 2011. do 2017. bavila krađom vozila, iznudom novca, rasprodajom dijelova vozila, prodajom ukradenih automobila, i to na područjima Hrvatske, BiH, Srbije, Crne Gore i Slovenije. Terete se za krađu najmanje 200 skupocjenih vozila vrijednih nekoliko milijuna maraka.
Bili su podijeljeni u nekoliko grupa, djelovali na više lokaliteta, a svatko je imao svoja zaduženja. Vozila su krali koristeći specijalistički alat i pribor, naoružani i maskirani fantomkama, koristeći radiostanice podešene na policijske frekvencije, kako bi pratili kretanja policije.
Svi su oni su od ranije poznati policiji, točnije privođeni u akcijama “Kamen“, “Trebević“ i “Kum“.
U optužnici predmeta “Volan“ navodi se da su uvijek išla po tri člana, i to u takozvanom borbenjaku, automobilu koji bi ukrali prije nego bi krenuli u izviđanje. Nakon što uoče “zanimljivo vozilo”, priđu mu, uz pomoć alata ga otvore, te s dekoderom ga pokrenu.
Vozila su skrivana nakon čega su kontaktirani vlasnici vozila, od kojih je iznuđivan otkup. Ukoliko se otkup ne bi realizirao, krivotvorila bi se dokumentacija te bi se vozila krijumčarila i prodavala u BiH ili zemljama regije ili bi se rastavljala i prodavala u dijelovima.