Pri samom je kraju sezona sadnje ranog povrća. U tvrtki Adria Hishtil iz Gabele potražili smo odgovore što i kako se naručivalo i isporučivalo, na osnovi čega možemo zaključiti što će se nuditi na tržnicama i u trgovačkim centrima.
Ranija sadnja
Budući da je riječ o najvećem proizvođaču sadnog materijala ne samo u BiH nego i u okružju, riječ je o prilično pouzdanim informacijama. Kao i obično, sugovornik o toj temi je ing. Ivica Borovac, voditelj Službe prodaje i neslužbeni glasnogovornik tvrtke, s kojim smo razgovor započeli logičnim pitanjem – kako je protekla sezona.
– Protekla je brzo i učinkovito. Proljeće je počelo dok je još službeno bila zima pa su ranije počele i sadnje, što je omogućilo lijepo vrijeme tijekom veljače i ožujka. Svi koji su imali za plastenike naručene sadnice, za sadnju su ih tražili 5 – 7 dana prije od planiranog. Proizvođači koji su u plastenicima imali neke pretkulture, kao što su razne zeleni, uspjeli su dobar dio toga riješiti prije očekivanja, tako da smo, mogu reći, stalno bili 5 – 7 dana u prednosti u odnosu na stvarno naručene datume. Isto je krenulo s lubenicom. Budući da je bilo globalno toplo, izvoz je također počeo prije. Početkom treće dekade travnja malo je stalo zbog kiše i vjetra, ali, općenito, isporuke su bile ranije, tako da će dobrim dijelom završiti do 1. svibnja, koji uzimamo kao granicu. Mogu reći da je sve proteklo u zadovoljavajućem tonu – konstatira ing. Borovac.
U navedene vremenske okvire uklopili su se i domaći proizvođači, koji su dobrim dijelom preuzeli naručeni sadni materijal i za sadnju lubenica na otvorenom. Na upit o potražnji za presadnicama lubenica i ostalih kultura ing. Borovac nastavlja:
– Općenito, bila je veća potražnja za svime, pa tako i za lubenicom. Mi ovdje u Hercegovini limitirani smo prostorom i brojem ljudi koji to sade, ali i mi i sve okolne zemlje koje s nama surađuju pojačali smo narudžbe! To smo itekako osjetili kako produljenim radnim vremenom tako i angažmanom više ljudi, zahvaljujući tome uspjeli smo sve servisirati. Ukupno uzevši, potražnja za povrćem, ne samo kod nas nego i u drugim rasadnicima svih vrsta, a poglavito tih plodovitih ljetnih kultura kao što su lubenice, imala je trend rasta. Rajčica pink nešto je što je postalo obvezno ako želite imati uspješnu sezonu, tako je i ove godine bila lider, prva na redu kada su u pitanju rajčice, a ni druge vrste nisu zaostajale. Dosta se pojačala paprika, pogotovo za izvoz u Hrvatsku. Dakle, rajčica pink ostala je dominantna, ali se paprika poprilično pojačala u odnosu na prošlu sezonu – kaže ing. Borovac te naglašava:
– Kalemljene sadnice naš su cilj od prvog dana kada je otvoren rasadnik, samo je trebalo dugo vremena da ljudi shvate prednosti tih presadnica. Prošla i ova godina prelomile su i one najtradicionalnije proizvođače da prijeđu na kalem, tako da mogu reći da je 85 posto sadnog materijala bio kalem-materijal.
Na naš upit kako je inozemno tržište reagiralo i kakvi su bili zahtjevi u odnosu na prethodne godine, Borovac odgovara:
– Europa dinamičnije mijenja stvari nego Balkan, da tako nazovem, poglavito u tipologiji. Krenuvši od zimske proizvodnje rajčice, dosta je naglaska na grapolo rajčicama, na cherry rajčicama u različitim bojama itd. S druge strane, kada su u pitanju lubenice, i tu dolazi do promjena, zahtjevi su za mini lubenicama pa četvrtastim…, što prije nije bilo zastupljeno u većoj mjeri. Baza je ostala ista, ali je sigurno trideset posto zahtjeva promijenjeno, što je proizvod prilagođavanja trgovačkim centrima, konzumentima itd. Trend je smanjivanja kilaže lubenica da budu pet, šest, a ne petnaest kilograma. Mi smo još uvijek tradicionalni, kao Srbija, Crna Gora itd., ali druge europske zemlje polako idu k smanjenju kilaže.
Uranile paprike
Zanimljivo, prvi put se dogodilo da domaće paprike na čapljinsku veletržnicu stignu prije 1. svibnja, koji se smatra granicom između rane i ljetne sezone. Cijena prvih paprika je 4 – 4,50 KM.
Večernji.ba