U Agenciji za pružanje usluga u zračnoj plovidbi Bosne i Hercegovine (BHANSA) trenutno je zaposleno 70 aerodromskih i prilaznih kontrolora letenja i 69 oblasnih kontrolora letenja.
To je povod da se predstavi značaj rada kontrolora, kako oblasnih tako i prilaznih, svakodnevni izazovi s kojima se susreću kad je riječ o odgovornosti za sigurnost tisuće putnika i efikasnost zračnog prometa u BiH.
Šefica Odsjeka kontrole letenja Sarajevo Emina Turulja rekla je da je za nju osobno i sve kontrolore letenja to je bitan datum, kao i činjenica da je taj posao prepoznat u svijetu.
– Kontrolora letenja u cijelom svijetu nema mnogo, a nas u BiH ima manje od 150, računajući aerodromsku kontrolu letenja Sarajevo, Mostar, Tuzla i Banja Luka i dvije oblasne kontrole u Banja Luci i u Sarajevu- navela je Turulja.
Ponos što radi ovaj posao, kako je dodala, osjeti nakon svakog radnog dana, posebno kada prođe bez problema, smetnji i bez ikakvih pritužbi.
– Posao kontrolora letenja je jako važan. Najvažnija je sigurnost putnika i zračnog prometa. U svakom avionu ima 150 do 200 putnika i to je velika odgovornost. Koncentracija kontrolora leta je izuzetno važna, odabir kandidata za školovanje u ovoj oblasti je jako rigorozan, tako da uvijek imamo kandidate, odnosno kontrolore koji imaju predispozicije za ovakav posao – dodala je.
Njihova odgovornost je da obezbjede siguran let svakog aviona, prateći ih kroz kompliciranu mrežu zračnog prostora. Obučeni su da donose brze odluke, prate vremenske uslove, reagiraju na hitne situacije i koordiniraju veliki broj letova svakog dana.
Prošle godine, prema podacima BHANSA-e, kroz zračni prostor BiH prošlo je oko 518.000 letova, a ove godine očekuju porast od oko šest posto. Promet iznad BiH je sezonalnog karaktera, što implicira da imaju značajan porast prometa u ljetnoj sezoni.
U prostoru nadležnosti BHACC-a (Centra za kontrolu letenja Bosne i Hercegovine), tokom prošle godine pružili su usluge kontrole letenja više od 446.000 aviona. U vršnim ljetnim mjesecima ove godine, kontrolori su dnevno u prosjeku na frekvenciji imali preko 1.700 aviona, dok je dnevni rekord 1.902 aviona.
BHANSA od oktobra 2023. školuje prvu generaciju kontrolora u potpunosti unutar BiH – ukupno 25 kandidata od kojih je 14 za oblasnu, a 11 za prilaznu i aerodromsku kontrolu zračnog prometa. Očekivanja su da će do kraja 2025. godine dobiti nove kontrolore, spremne za angažman. Samostalno školovanje je veliki poduhvat za BHANSA.
Njihov posao je stresan i zahtjevan i od ključnog značaja za globalni aviopromet. Bečić je naveo da svake godine imaju obuke kontinuiranog osvježenja znanja gdje prolaze kroz različite vanredne situacije.
Školovanje, prema riječima studentice oblasne kontrole letenja BHANSA Anje Vidaković, traje prilično dugo, od godinu do dvije godine.
– Počinjemo sa teorijom, gdje trebamo da se upoznamo sa nekim osnovama što su meteorologija, performanse aviona, vrste motora aviona, navigacija i drugo i nakon toga se ide na simulatore gdje se u realnom vremenu, u realnom prostoru, u simuliranim uslovima obučavamo za rad na budućem radnom mjestu – navela je Vidaković.
Nakon simulatora se prelazi u operativne jedinice gdje započinje posljednja faza obuke, odnosno osposobljavanje na radnom mjestu gdje kandidat uz instruktora prolazi zadatke koje će sutra obavljati samostalno.
– Tokom obuke prolazimo i situacije kada je veliki saobraćaj, kada avioni izbjegavaju olujne oblake, ali to je zapravo najuzbudljiviji dio posla. Mnogi misle i kažu za kontrolu letenja da je stresno, a ja bih rekla da je i uzbudljivo i da je dosta adrenalina. Iako vjerojatno nije svako za ovaj posao, meni je svaki dan zanimljiv posebno kada ima dosta prometa – rekla je Vidaković.