Tijekom nedavnog posjeta Bosni i Hercegovini potpredsjednika Vlade i ministra mora, prometa i infrastrukture Republike Hrvatske Olega Butkovića potpisan je sporazum o rekonstrukciji mosta Brčko – Gunja, ali i najavljeno snažno prometno povezivanje dviju zemalja. Neki projekti već su pokrenuti i vrlo brzo će se vidjeti rezultati zajedničkog rada.
Već u idućih nekoliko dana hrvatska strana krenut će s projektiranjem rekonstrukcije mosta između Brčkog i Gunje, da bi nakon toga obje države sudjelovale u provedbi projekta.
Brojni projekti
Cijena rekonstrukcije mosta bit će utvrđena nakon što projektiranje bude završeno. Obje strane za tu namjenu imaju osigurana sredstva, a očekuje se da Distrikt Brčko BiH usvoji prostorni plan kojim će odrediti pristupnu točku za novi most Brčko – Gunja i time u potpunosti premjestiti teretni promet iz urbane zone.
– Donošenjem tog prostornog plana došlo bi do određenog iskoraka u razvoju Brčkog, odredile bi se i trase autoceste. Tim prostornim planom utvrdila bi se i trasa Tuzla – Orašje i od Vukosavlja prema Bijeljini te bi se suštinski razriješila povezanost u Brčkom. Jako je važno da se to što prije otkoči – kazao je ministar prometa i veza BiH Edin Forto objašnjavajući značaj spomenute odluke vlasti Distrikta Brčko BiH. Još nekoliko konkretnih projekata cestovnog povezivanja spomenuto je tijekom posjeta ministra Butkovića. Na rijeci Savi bi do sredine iduće godine trebao profunkcionirati most koji povezuje dvije zemlje. Ostalo je da se s hrvatske strane napravi pristupna cesta. U prvoj polovini sljedeće godine priključit će se na jednu postojeću cestu i moći će se odvijati međugranični promet preko mosta u Gradiški, a od 2025. godine trebao bi biti urađen i puni priključak na autocestu.
Bosanskohercegovačka strana potpuno je spremna i za projekt rekonstrukcije mosta Novi Grad – Dvor te izgradnju novog mosta od Orašja prema Županji. Izgradnjom mosta na rijeci Savi između Orašja i Županje stvaraju se preduvjeti za povezivanje autoceste A3 kroz Republiku Hrvatsku s planiranom autocestom Tuzla – Orašje. Radi se i na definiranju spojne točke između Bosne i Hercegovine i Republike Hrvatske brze ceste Mostar – Široki Brijeg – Grude s autocestom kroz Dalmaciju. Dogovoreno je intenziviranje radova, a što bi uvelike olakšalo putovanje žiteljima Bosne i Hercegovine, kao i onima koji su u tranzitu. Hrvatska je zainteresirana i za cestovno povezivanje s Unsko-sanskom županijom. Ta brza cesta bi potom trebala silaziti kroz središnju Bosnu, Jajce, prema Travniku i Sarajevu. To je koridor koji dalje od Sarajeva ide prema Podgorici.
Važnost željeznice
Postoji suglasnost i spremnost na obje strane da se uskoro krene i u projektiranje rekonstrukcije Unske pruge. To je pruga koja je 80-ih godina bila jedna od najmodernijih u regiji. Sada je zapuštena i potrebna joj je rekonstrukcija. BiH i RH zajedno idu u izradu projekta za koji će se tražiti financiranje. Željeznički promet između Hrvatske i BiH općenito je zapostavljen, što bi se uskoro moglo promijeniti jer je u planu i uvođenje putničke linije, odnosno vlaka između Sarajeva i Zagreba. Oživljavanje ove putničke linije najavljuje se već dugo i prvi vlak trebao je krenuti još pred kraj prošle godine. Međutim, problem je unutar BiH jer bi putovanju vlakom do Zagreba moralo prethoditi ponovno povezivanje Sarajeva i Banje Luke, o čemu Željeznice Federacije BiH pregovaraju sa Željeznicama RS-a. S druge strane, putnički vlak između Sarajeva i Ploča pokazuje svoju isplativost, posebno u ljetnim mjesecima, odnosno u vrijeme ljetovanja.
Večernji.ba