Brojni proizvodi, kojima smo prije bili vjerni, znatno su lakši, iako su pakiranja na prvi pogled ista, a cijene su, na prvi pogled, ostale stare
Osim gotovo svakodnevnih poskupljenja hrane, građani muku muče i sa smanjenjem gramaže prehrambenih namirnica, što je također udar na njihov životni standard. I trgovci i proizvođači znaju kako je kupcima zapravo najvažniji pogled na karticu s cijenom. Poskupljenje će ih odvratiti od kupnje, a u ovo doba stalnog rasta cijena prava je “poplava” pakiranja s manjim sadržajem. Potrošačka je košarica svejedno sve skuplja, a brojni proizvodi, kojima smo prije bili vjerni, znatno su lakši, iako su pakiranja na prvi pogled ista, a cijene su, na prvi pogled, ostale stare. Tek kad dođete kući, shvatit ćete da ste dobili manju količinu proizvoda, prenosi Večernji list BiH.
Isto pakiranje
Zbog povećanja cijena energenata i brojnih sirovina mnogi proizvođači žele i misle da moraju povećati cijenu. Ali također odlično znaju kako su kupci svjesni koliko su prije plaćali te proizvode i kako će ih poskupljenja nagnati posegnuti za proizvodom konkurenta. Zato i trgovci i proizvođači svakako žele da kartica s cijenom ostane ista i kupcima poznata. Tako čokolade više ne teže 100 ili 300, nego 80 ili 220 g, iznos koji ste prije plaćali za paštetu od 100 g sada dajete za 95 ili 80 g, a umjesto 250, maslac sada teži 200 g. Iako na poleđini piše točna gramaža proizvoda, ono što zavarava kupca je vizualno isto pakiranje, ali i cijena koja ne naslućuje da je proizvoda količinski manje. Proizvođači manju gramažu određenih proizvoda opravdavaju i time što je “smanjen broj članova u obiteljima”. Na to upozoravaju iz udruga potrošača, naglašavajući da u pakiranju od 1 kg još, uglavnom, možemo pronaći samo sol.
– Šećer je u pakiranju od 900 g, kao i većina drugih prehrambenih artikala koji su ranije težili kilogram. Jogurti, vrhnja i slični proizvodi, koji su nekada težili 200, prodaju se u pakiranjima od 180 mililitara – kazala je za Srpskainfo izvršna direktorica prijedorske Udruge za zaštitu potrošača “Don” Murisa Marić. Prema njezinim riječima, prosječan potrošač jako teško može primijetiti ova smanjenja gramaže. – Razlog je što je ambalaža ostala ista, a to je ono što nas privlači da priđemo nekoj polici i izaberemo određeni proizvod. Potrošači uglavnom obraćaju pozornost na rok trajanja nekog prehrambenog artikla i na cijenu, koja je, naravno, u ovim teškim vremenima presudna – ističe Marić. Dodaje kako samo prilikom kupnje mesa te voća i povrća možemo odrediti gramažu koju ćemo kupiti.
– Kod ostalih proizvoda riječ je o obmani potrošača. Naime, države propisuju cijene na litre i kilograme, a mi imamo sasvim druge gramaže. Pa, trebamo li nositi kalkulator u trgovinu kako bismo provjerili je li to ta cijena u odnosu na litru ili kilogram?! Živimo u vremenu u kojem je udar na džep građana dvostruk. S jedne strane imamo poskupljenja, a s druge smanjenja gramaže proizvoda – poručila je.
Manje i 20 posto
Na policama je, naime, sve više pakiranja riže od 800, a šećera od 900 g te vrećica tjestenine od 400 umjesto 500 g, za koliko su izgubili na težini i neki suhomesnati proizvodi, ponajprije salame. Staklenke kiselih salata i pekmeza teže 680 umjesto nekadašnjih 800 g., prenosi Večernji list BiH. Značajno smanjenje gramaže pretrpjeli su slatkiši i grickalice, tako da su čokolade od 100 g prava rijetkost, a zamijenile su ih one koje su lakše za 20%. Umjesto 50 g, čips se prodaje u pakiranjima od 35, pa čak i 27 g. – Smanjenje gramaže je grozno. Primjerice, ranije je tjestenina bila pakirana po 500 g, a sad je u pakiranju od 400, što predstavlja problem. Jedno pakiranje malo nam je za ručak te moram dodavati iz druge vrećice. I s ostalim proizvodima je slično – požalila nam se jedna kućanica.
Vrisak.info/protv