Električni su romobili u posljednje vrijeme postali popularno prijevozno sredstvo koje bh. građani sve češće koriste. Zakon o sigurnosti prometa u BiH ih kao prijevozno sredstvo ne prepoznaje i tretira ih kao dječju igračku jer, prema zakonu koji datira iz davnih vremena, tako ih se smatra, kažu nam iz Uprave policije MUP-a USŽ-a. Romobili se mogu kretati samo po pješačkim zonama jer se osobe koje njima upravljaju ne smatraju vozačima, već pješacima.
Prijevozno sredstvo ili
Lejla Gverić iz bihaćkoga naselja Založje samo je jedna od brojnih vlasnika električnih romobila koja upravlja ovim prijevoznim sredstvom. Romobili su sve prisutniji na ulicama i u pješačkim zonama naših gradova. Njima se voze građani različitih dobi, od najmlađih, kojih je i najviše, pa do osoba srednje životne dobi i starijih. Lejla njime upravlja već neko vrijeme. – Romobil imam pola godine i nekad ga vozim nogostupom, a nekad prometnicama.
Najviše smetamo vozačima automobila koji reagiraju, trube – kaže Lejla i dodaje kako pažljivo vozi jer je svjesna da prolazi pored pješaka i vodi računa o njihovoj sigurnosti. Kaže kako je maksimalna brzina romobila 25 km na sat, ali nikad ne vozi punom brzinom. Romobil joj je nužan jer je nekoliko kilometara udaljena od grada.
– Ne dolazim u grad svaki dan. Jedino kad imam baš neke potrebe, tada dolazim. A, ovako, nekad kad bih se htjela provozati, idem – kaže. Na upit vozi li na duže staze, odgovara kako još nije probala voziti nekamo daleko jer baš nije sigurna da bi mogla izdržati toliki put. Osobe koje upravljaju romobilima Zakon o sigurnosti prometa smatra pješacima. Mogu se kretati isključivo pješačkim zonama kojima se kreću pješaci pa iz Uprave policije romobiliste upozoravaju da brzinu kretanja romobilom prilagode uvjetima i stanju u pješačkoj zoni jer ih pješaci, zbog električnog motora, ne čuju.
Samo odgovornim ponašanjem izbjeći ćemo tzv. prometne nesreće koje u ovom slučaju to nisu jer ih policija ne može sankcionirati s obzirom na to da pješačka zona nije prometnica, a romobil motorno vozilo zakonom regulirano kao prometno prijevozno sredstvo. – Gdje god postoji pješačka zona, vozač romobila ne smije koristiti javnu površinu za prijevoz putnika, to jest prometnicu. Ako ne postoji pješačka zona, može ga koristiti, ali strogo desnom stranom kolnika i prvom prilikom kad uoči pješačku stazu, mora se popeti na pješačku stazu i nastaviti svoje kretanje – kaže Adnan Beganović, glasnogovornik Uprave policije MUP-a USŽ-a.
Predviđene su kazne
Pripremljene su nove izmjene i dopune Zakona o osnovama sigurnosti prometa na cestama u BiH koje u zakon uvode i električne romobile. Električni romobil je osobno električno prijevozno sredstvo kojim mogu upravljati stariji od 14 godina, a kreće se biciklističkom stazom. Ako je nema, ide pješačkom pod uvjetom da vozač vodi računa o sigurnosti pješaka. Ako pak nema ni pješačke staze, kreće se cestom na kojoj je brzina ograničena na 30 km na sat i gdje je to dopušteno prometnim znakom, i to što bliže desnom rubu ceste. Vozač električnog romobila ne smije koristiti slušalice na oba uha ni mobitel. Mora na sebi imati reflektirajući prsluk. Kazne su od 100 do 300 KM, predviđeno je izmjenama zakona.
Večernji list