Read Time:3 Minute, 24 Second
Phishing Pojava cyber napada u kojem osobe pokušavaju prevariti pojedince da otkriju osjetljive informacije, poput korisničkih imena, lozinki, brojeva kreditnih kartica ili drugih osobnih podataka (tzv. ”phishing”) je problem sa kojim se naši građani susreću u sve većem broju i koji je u zadnje vrijeme kod nas intenziviran proliferacijom web shoppinga.
Napadači se obično predstavljaju kao legitimne, pouzdane institucije – poput banaka, državnih agencija ili kompanija – kako bi stvorili osjećaj hitnosti i potaknuli žrtve da brzo reagiraju, bez detaljnog pregleda poruke. Phishing napadi su izuzetno efikasni jer iskorištavaju sklonost povjerenju u poznate brendove ili institucije, a kod nas su i dalje relativno nova pojava.
BH Pošta je, kao poštanski operater, zajedno sa bankama i e-shop platformama u samom vrhu liste najranjivijih pravnih subjekata u smislu zloupotrebe imena i loga sa ciljem obmane i pridobivanja podataka njihovih korisnika.
Aktivnosti među ostalim obuhvaćaju provjeru sigurnosti sistema i podataka korisnika, a iz BH Pošte ističu da kao dio njihove posvećenosti poboljšanju sigurnosti, provode detaljan pregled njihovih sistema, sigurnosne tehnologije i informiraju zaposlenike o potencijalnim rizicima kako bi ostali ispred evoluirajućih prijetnji.
Kada je riječ o informiranju građana i podizanju svijesti o mogućnosti prevare napominju da kontinuirano objavljuju upozorenja na web stranici i profilima BH Pošte na društvenim mrežama, u kojima apeliraju na sve korisnike i građane da budu oprezni i ne ulaze u lažne poruke ili linkove u njima, da ne ostavljaju lične podatke i podatke o bankovnim karticama jer oni mogu biti iskorišteni od trećih lica za kriminalne radnje i to uglavnom za krađu novca sa njihovih bankovnih računa ili za druge vrste zloupotreba ličnih podataka.
Osim toga, kako dodaju, u medijima su više puta objavili istu vrstu upozorenja, a sve u cilju da što veći broj građana bude informiran o navedenim zloupotrebama kako ne bi postali žrtve internet prevara. Iz BH Pošte u priopćenju za javnost dodaju da od 2022. godine redovno prijavljuju pokušaje lažnog predstavljanja kao JP “BH POŠTA” d.o.o. Sarajevo Federalnoj upravi policije i MUP-u KS sa zahtjevom za poduzimanje potrebnih koraka kako bi se spriječila eventualna šteta građanima i poduzeću “JP BH POŠTA” d.o.o. Sarajevo. Također upućuju građane na smjernice za zaštitu od cyber kriminala na web stranici MUP-a KS. ”Pokušaji phishinga lažnim predstavljanjem trećih lica kao “JP BH POŠTA” d.o.o. Sarajevo se dešavaju u kontinuitetu, sa periodima pojačanog obima i intenziteta, u kojima zaprimimo veći broj upita korisnika.
Tada se obično radi o novom vidu prevare ili o novom načinju stupanja u kontakt sa korisnicima. Posljednjih dana smo zaprimili veći broj upita vezanih za lažne SMS poruke u formi “obavijesti” o dospijeću pošiljke gdje se traže podaci o adresi, kako bi se navodna pošiljka “mogla isporučiti” gdje se vidi da lica koja najvjerojatnije pokušavaju zloupotrijebiti bankovne podatke korisnika, koriste oficijelni naziv i logo “JP BH POŠTA” d.o.o. Sarajevo, kako bi izgledalo da je način na koji se vrše prevare i otuđenja legitiman način poslovanja “JP BH POŠTA” d.o.o. Sarajevo. Ovaj tip pokušaja prevare je zabilježen u većem intenzitetu i protekle godine, u istom periodu”, navode iz BH Pošte.
”Molimo građane da uvijek prijave ove oglase kao lažne, putem opcije koju ove platforme nude. Pored ovih, zabilježili smo i pokušaje prevare direktnim kontaktom korisnika web platformi za kupoprodaju te pozivom na prijavu za “novčane grantove”, “državne subvencije” putem direktnih poruka na društvenim mrežama.
Apelirali su još jednom na građane da budu na oprezu i da ne otvaraju lažne poruke ili linkove u njima, te zamolili da budu svjesni mogućih prevara putem interneta. Ukoliko dobiju ovakvu poruku, prije bilo kakvog njenog otvaranja, mogu kontaktirati BH Poštu za pravovremenu informaciju, a kako ne bi napravili grešku i dali svoje lične i bankovne podatke.
”Ponovo naglašavamo da BH Pošta ne traži svojim korisnicima osobne podatke u smislu broja bankovne kartice i druge sigurnosne osobne podatke niti BH Pošta svojim korisnicima šalje ovakve vrste poruka. Sve pokušaje prevara i zloupotreba podataka građani mogu prijaviti na oficijelne Facebook i Instagram profile BH Pošte, te na e- mail: info@posta.ba ili da se obrate policiji”, priopćeno je iz JP BH Pošta.