Tek jedan posto više novih automobila registrirano je u prošloj godini u poređenju s 2023., a brojka bi bila veća da se nisu umiješali polovni automobili, kojih je više od 15.000 nego u prošloj godini uvezeno i registrirano u BiH. Kupci su petu godinu uzastopno najviše povjerenja dali Škodi.
Prošlu godinu možemo podijeliti na dva dijela. Prvi dio je bio u usponu, dok je drugi dio godine, osim prosinca, obilježio pad. Sve veći uvoz polovnih automobila, uključujući i rast cijena, zasjenio je ovogodišnju prodaju novih automobila, koji je tek za dlaku veći od jedan posto nego godinu prije. Prema Cipsovim podacima, iz evidencije prvi put registriranih vozila, od ukupno 88.415 putničkih i lakih komercijalnih vozila, njih 11.952 su bili novi automobili, što znači da smo prethodnu godinu registrirali u prosjeku 1.000 novih automobila mjesečno. Registrirali smo tek 125 više novih automobila nego 2023. godine, što se i ne može nazvati rastom.
Od ove brojke, 10.328 ili 86,4 posto su bila putnička, a 1.624 jedinice ili 13,6 posto laka komercijalna vozila. Benzinci su postali dominantni nad dizelima, jer je ponuda “naftaša” sve siromašnija, a razlika u cijeni sve veća. Registrirano je 5.000 benzinaca i oko 300 manje dizelaša, što čini razliku od oko 2,5 posto. Fizičke osobe su registrirale 4.496 ili 37,6 posto vozila, dok su pravne osobe registrirale 7.456 ili 62,4 posto vozila.
Hibridi su iz godine u godinu jači, mada ni blizu kao u razvijenim eu1ropskim zemljama. Ako zbrojimo sve kategorije hibrida, manje od 15 posto ih je registrirao u prošloj godini, a trebalo ih je biti i više da je ove godine zadržana državna subvencija na modele s klasičnom HEV tehnologijom, a ne isključivo na mnogo skuplje PHEV izvedbe.
Shodno padu popularnosti na EU tržištima, o električnim automobilima i općenito o elektromobilnosti se ove godine najmanje govorilo i borilo od strane onih koji zagovaraju prelazak na zelenu tehnologiju. Registrirano je manje od 170 EV vozila, odnosno njihov tržišni “share” je bio skromnih 1,41 posto.
Nisu se proslavili niti automobili iz Kine sa ukupno 150 registriranih vozila ili 1,25 posto tržišnog udjela. Najbolje je ponovo prošao MG, koji je završio na 20. poziciji sa 97 registriranih vozila ispred solidnog Cheryja koji je upisao 35 registracija i napravio solidan skok u odnosu na prethodnu godinu kada je isporučeno svega osam vozila najvećeg kineskog izvoznika, dok su Geely (8), Forthing (7), Lynk & Co (2) i BYD (1) ostali na ispod 10 vozila.
Ako postoje šampioni bh. tržišta, onda je to prije svega Škoda, jedina marka koja je i ove godine jedina prebacila granicu od 2.000 registracija. Bilo bi čudno da Octavia, kao najprodavaniji model marke, ali i cjelokupnog tržišta nije ponovo prevodila listu. Naime, registriano ih je 841, što predstavlja više od trećine (36 %) ukupne Škodine prodaje.
Za komentar i kratak osvrt na upit “koje su ključne prednosti Škode bile u prošloj godini pa je ponovno dominirala tržištem i kakvi su planovi za 2025. godinu”, kontaktirali smo Ismira Omeragića, brend menadžera za marku Škoda ispred kompanije Porsche BH.
“Ovo je bila peta uzastopna godina kontinuiranog rasta prodaje Škode, pri čemu je zabilježen i rekordno visok tržišni udio od 23,5 posto, što znači da je skoro svako četvrto prodano vozilo bilo jedan od Škoda modela. Ključni razlog rasta u 2024. godini je obnova 80 posto modelske palete, kontinuitet rasta segmenata B2B i RAC, odnosno kompanije se sve učestalije odlučuju za Škodu, dijelom zbog izbora modela, a svakako i zbog fleksibilnih opcija financiranja putem operativnog i financijskog lizinga. Prednost je velika mreža ovlaštenih Škoda prodajno-servisnih centara (trenutno 14) koji pokrivaju prostor cijele BiH i većina tih partnera je već decenijama u Škoda mreži.”
“Plan za 2025 godinu je ponoviti odlične rezultate iz 2024. godine, jer nažalost ne očekujemo rast tržišta ni u 2025. godini u kontekstu opće ekonomske i političke situacije u zemlji”, zaključio je Omeragić.
Kako izgleda stanje u ostalim popularnim segmentima? Fabia (468 registracija) je bila najprodavaniji model u B segmentu, Yaris Cross (378) u B SUV segmentu, Tucson (356) u C SUV segmentu itd. Manje – više, slika je ista zadnjih godina.
Tradicionalno dobri rezultati Volkswagena i Toyote nisu izostali ni ove godine, mada su rezultatski oba brenda imala nešto malo manje brojke u komparaciji s 2023. godinom. Toyota je lider kada su u pitanju hibridna vozila, mada u ponudi japanskog proizvođača je ostalo vrlo malo modela s konvencionalnim motorima. “Japance” treba pohvaliti kako su i dalje lideri u prodaji fizičkim osobama, s obzirom da je od 1.010 registriranih novih Toyota njih 589 ili 58,3 posto završilo u rukama fizičkih, odnosno privatnih osoba, koji su pored tradicionalne pouzdanosti dobili u paketu i nenadmašnu 10-godišnju garanciju.
I opet, zahvaljujući pravnim osobama, Renault i Peugeot, na talasu rasta popularnosti turizma i rent-a-car usluga u našoj zemlji, napravili su odličan rezultat s rastom flotnih prodaja. Renault je prodao više, ali je Peugeot napravio bolji rezultat, budući da je broj registracija veći za 110 u odnosu na 2023. godinu.
Peugeot je ujedno preskočio Daciju u borbi za šestu poziciju, koja je u nedostatku povoljnih modela, prvenstveno zbog smjene Dustera, ali i izostanka Sandera Stepwaya zbog carinskih nameta, izgubila tu poziciju, jer je rumunjska marka zabilježila najveći pad broja registracija. Riječ je o 136 registracija manje u odnosu na godinu prije.
“Uzrok za povećanje prodaje vozila Peugeot u BiH je zbog bolje prodaje fizičkim osobama, prije svega zbog mogućnosti financiranja preko Addiko banke. Sigurno je nastupilo i povećanje prodaje zbog konkurentne ponude modela Peugeot 2008 i lansiranju novog modela Peugeot 3008. Vrlo uspješan je model 308, koji se je ponovno iskazao kao odlično vozilo za flotne kupce. Još jedan od razloga za veću prodaju prošloj godini je i bolja prodaja u segmentu LKV, s novopredstavljenom gamom vozila: Boxer, Partner i novi Expert”, istaknula je Barbara Kmet iz kompanije P Automobili d.o.o.
Kia, Citroen, Opel i Suzuki su takođe napravili napredak. Broj registracija svih ovih brendova je porastao u odnosu na godinu prije. Suzuki je recimo zahvaljujući tenderskoj prodaji S-Crossa u prosincu napravio najbolji rezultat godine, budući da je registrirano 83 vozila japanske marke. S ukupno 440 registriranih vozila, Suzuki je skočio na 12. mjesto, odnosno Japanci su napredovali za četiri pozicije u poređenju s rezultatom iz 2023. kada su prodali 377 vozila.
Ova godina je puna neizvjesnosti, ali i najavljenih povećanja cijena, zbog čega se očekuje stagnacija tržišta. Samim tim, očekivati je procvat i još veći uvoz polovnih automobila.