Cigarete koje distribuiraju dvije velike kompanije u Bosni i Hercegovini, TDR d.o.o. Sarajevo i Philip Morris BH d.o.o. Sarajevo, doživjet će povećanje cijene početkom veljače 2025. godine. Prema informacijama koje je za “Nezavisne novine” iznijela Uprava za neizravno oporezivanje (UIO) BiH, cijene će se povećati za 10 do 30 feninga, a nova maloprodajna cijena cigareta TDR-a bit će na snazi od 3. veljače, dok će Philip Morris korigirati cijene 17. veljače.
Razlozi Povećanja Cijena
Iako je ovo povećanje cijena cigareta značajno, iz Uprave za neizravno oporezivanje naglašavaju kako ono nije uzrokovano povećanjem akciza, već poslovnim politikama proizvođača i distributera. Naime, velike kompanije imaju pravo na korekciju cijena u bilo kojem trenutku tijekom godine, no obavezne su dostaviti nove cijene Upravi za neizravno oporezivanje minimalno mjesec dana prije nego što one postanu važeće. Nove cijene moraju biti usklađene s važećim stopama akciza.
Aktualne Akcize na Cigarete
Prema važećim zakonima, na svaku paklicu cigareta plaća se proporcionalna akciza koja iznosi 42 posto od maloprodajne cijene, uz specifičnu akcizu od 82,50 KM na 1.000 cigareta, odnosno 1,65 KM na pakiranje od 20 komada. Ove akcize ostaju nepromijenjene, ali proizvođači mogu prilagoditi cijene u skladu sa svojom poslovnom politikom.
Obveze Prodavača
Za sve trgovce cigaretama važno je da, od trenutka kada nova cijena stupi na snagu, popišu zalihe cigareta i dostave popisne liste nadležnim regionalnim centrima UIO. Također, razliku između prethodne i nove akcize morat će uplatiti na Jedinstveni račun Uprave. Cigarete sa starim akciznim markicama, ali novim cijenama, moći će se prodavati do isteka zaliha, ali nova maloprodajna cijena mora biti jasno istaknuta u prodajnim objektima.
Koje Cigarete Poskupljuju?
Iako konkretne marke cigareta nisu izričito navedene u priopćenju, radi se o cigaretama koje distribuiraju TDR d.o.o. Sarajevo i Philip Morris BH d.o.o. Sarajevo, a među njima su popularne marke poput Marlboro, L&M, Winston, Next, Marlboro Gold i druge. Kupci će primijetiti povećanje cijene na pakiranjima tih brandova.
Za sve potrošače koji se oslanjaju na ove proizvode, nova cijena bit će značajan faktor pri donošenju odluka o kupovini, dok trgovci i distributeri čekaju implementaciju novih cijena.