Nastavnik matematike u Osnovnoj školi fra Didaka Buntića u Čitluku, BiH, Ivo Pejdo, primijetio je da njegovi učenici previše traže dopuštenje da izađu van i to najčešće bez razloga. Tako je odlučio napraviti aplikaciju kojom će omogućiti da izlaze van bez pitanja i ometanja nastave, a aplikacija bilježi koliko je puta i koliko dugo učenik proveo vrijeme van učionice.
U svoj razred postavio je laptop na dodir početkom drugog polugodišta i već primjećuje razliku u odnosu na početak ove nastavne godine – piše Srednja.hr.
Mnogi od nas su barem jednom tijekom svog školovanja usred sata digli ruku i pitali nastavnika ili nastavnicu ‘Mogu li van‘ ili ‘Mogu li na WC‘, a da ustvari nismo trebali na toalet, nego smo samo htjeli na par minuta izaći iz učionice. I dok bi nam neki sarkastično odgovorili s ‘Ne znam, možeš li? Kaže se smijem li van’, neki su nas pustili, a neki su nas jednostavno ignorirali, no nastavnik iz Bosne i Hercegovine više ne mora učenicima odgovarati na takva pitanja.
Radim u pet odjela devetih razreda i u prvom polugodištu imao sam previše pitanja ‘mogu li van’ i sasvim je bilo jasno da neki učenici pitaju vani bez pravog razloga. Postoje učenici koji imaju potrebu često izići i naravno da to ne predstavlja nikakav problem ako smo s tim upoznati. Najgora stvar u svemu tome je učestalo prekidanje nastave matematike kako bi se tom učeniku dozvolilo ili ne dozvolilo da izađe van, ali naglasak je na prekidanju nastave. Razmišljao sam o tome da izlaze bez pitanja, ali brzo sam shvatio da to neće ići bez neke vrste kontrole. Na sjednici smo razgovarali o tom problemu pa sam rekao da ću za drugo polugodište napraviti aplikaciju pomoću koje će učenici bez pitanja izlaziti, s tim da pri odlasku i povratku pritisnu svoj broj iz imenika koji će biti vidno istaknut u aplikaciji, priča za portal Srednja.hr nastavnik Ivo Pejdo koji predaje matematiku u Osnovnoj školi fra Didaka Buntića u Čitluku.
Aplikacija bilježi i koliko je učenik vremena proveo van učionice
Tako je u desetak sati napravio aplikaciju ‘Mogu li van‘ koja vrijeme odlaska, povratka, ukupno vrijeme, datum i takve stvari sprema automatski u Word datoteku koja se stvori prilikom prvog izlaska, a kasnije se automatski nadopunjava.
“Potrebno je da pri izlasku učenik pritisne svoj broj u imeniku, a zatim taj broj pocrveni da bi u povratku opet dobio zelenu boju. Datoteka sa svim podacima dostupna je razredniku, a po potrebi i roditelju. Ime datoteke se formira na osnovu uključenog razreda i pritisnutog broja. Na primjer ‘9c19’. Moguće je naravno i obrađivanje takvih podataka i analiza koja bi mogla ukazati na neki zdravstveni problem ili neopravdano izostajanje s nastave ili pak nešto treće. Moj glavni cilj je da se nastava ne prekida već da učenici izlaze van bez pitanja kad god imaju potrebu za tim. U prva tri dana korištenja aplikacije broj izlazaka bez pitanja smanjio se u odnosu na prvo polugodište, ali je još rano govoriti o pravom učinku aplikacije”, govori nastavnik Pejdo za Srednja.hr.
‘Aplikacija nije nikakva represivna mjera, već jednostavno bilježi tko nije na satu’
Reakcija učenika je bila, kako kaže, najnormalnija i da je većina učenika bila pozitivno iznenađena jer je i njima već postalo naporno gledati jedno te iste kolege iz razreda kako svaki sat na svakom predmetu izlaze van bez razloga, a reakciju učenika koji su uzrok ove aplikacije, napominje nastavnik Pejdo, vidjet će u tjednima koji dolaze.
“Jedan od komentara na ovu aplikaciju kaže da bi trebalo na kraju godine analizirati i rad i metode nastavnika jer je on možda sa svim tim dosadan učenicima pa izlaze van. Aplikacija nije nikakva represivna mjera, već jednostavno bilježi tko nije na satu, ali to ne zapisuje u dnevnik već u posebnu datoteku. Neki ljudi u startu imaju potrebu na razne načine opravdavati neke negativnosti koje se događaju, ali ja sam potpuno suprotan u tom pogledu pa možda nekome i jesam dosadan. Ja bih htio da se učenicima koji stvarno uče stvore uvjeti za to. Da se učini apsolutno sve kako bi se oni osjećali ugodno i kako bi svoje učenje doveli do svog maksimuma”, smatra nastavnik matematike.
Javili su mu se ravnatelji nekih škola koji su zainteresirani za aplikaciju
Iako nije imao namjeru predstavljati ovu aplikaciju drugim školama, nakon što je o tome napisao objavu na društvenim mrežama javilo mu se nekoliko ravnatelja.
“Kažu da imaju sličan problem u svojoj školi i da upravo razmišljaju o načinu na koji ga mogu riješiti. Aplikaciju sam radio isključivo za svoje potrebe i kao takva nije pogodna za neku široku upotrebu. Ako se ukaže potreba i ako bude dovoljno zainteresiranih onda bih napravio aplikaciju sa suvremenim dizajnom, postavkama koje mogu prilagoditi aplikaciju bilo kojoj grupi, grafičke prikaze i slično”, objasnio je nastavnik iz BiH.
Ovo mu nije prva aplikacija koju je napravio
Ovo mu, naime, nije prva aplikacija koju je napravio. Još ranije počeo je izrađivati aplikacije koje pomažu u učenju, poput igrice pronalazaka razlomaka na brojevnom pravcu i koju njegovi učenici često koriste.
“Tu je i aplikacija o djeljivosti prirodnih brojeva i još nekoliko sličnih, a sve ih možete pronaći na mom Facebook profilu. U učionici koristimo i računalni program dinamične geometrije GeoGebru u kojoj učenike učim da sami izrađuju jednostavne aplete, a one složenije izradio sam sam i učenici ih lako preuzimaju po potrebi. Administrator sam i Facebook grupe ‘Matematika – osnovci’ u kojoj objavljujem zanimljive materijale za osnovce pa često i poneki od 1.200 animiranih zadataka iz redovne nastave i priprema za natjecanje koje sam izradio u vrijeme korone i koje za svoje učenike objavljujem u Teamsu”, istaknuo je nastavnik Pejdo.
Neke probleme u obrazovanju ipak ne može riješiti aplikacijom
Dodaje i kako je nasuprot svemu tome uložio oko 50 tisuća sati rada na drugim materijalima, ali da nema interesa izdavačkih kuća ili nekog drugog da ih otkupi i podijeli učenicima.
“Pravo je čudo da se javnost zainteresirala za jednu jednostavnu aplikaciju koja i nema neke posebnosti i koja je nastala iz potrebe da se stavi pod kontrolu 5-6 posto učenika koji su iz nekih razloga izgubili osjećaj odgovornosti i naviku učenja. Pored toga, imam problem i s organizacijom dodatne nastave matematike jer su najbolji učenici preopterećeni i ne postoji termin u kojemu mogu dolaziti. Od preko 100 učenika kojima predajem – samo dva učenika dolaze na dodatnu. I za to postoje rješenja koja bi rasteretila učenike mnogih dodatnih nastava ako bi u jednom odjelu bili najbolji učenici, ali to je sad neka nova tema protiv koje su roditelji učenika koji nisu najbolji i tako se mi vrtimo u krug udovoljavajući onima koji nisu najbolji. Po mom mišljenju s takvom praksom bi se trebalo krenuti u osmom i devetom razredu”, poručio je nastavnik Pejdo iz Čitluka.