Marže pojedinih proizvoda, kao što su kruh, šećer, jaja, deterdženti…, bile su iznimno visoke i ocijenjeno je kako trebaju biti na ekonomski opravdanoj razini, s tim da trebaju osigurati pozitivno poslovanje trgovca, ali nikako stjecanje dodatnog profita – objasnili su iz Ministarstva trgovine
Posljednji izračun potrošačke košarice za četveročlanu obitelj u BiH iznosio je gotovo 3000 KM, a 41,37 posto čine troškovi hrane. Cijene osnovnih životnih namirnica u posljednje dvije godine enormno su rasle, a jedan od razloga bile su i visoke veleprodajne i maloprodajne marže, piše Večernji list BiH.
Kako su objasnili iz Ministarstva trgovine FBiH, inspekcijskim nadzorom i provjerom kalkulacija cijena osnovnih životnih namirnica i higijenskih potrepština u veleprodaji i maloprodaji, koje je izvršila Uprava za inspekcijske poslove u pet trgovačkih lanaca, utvrđene su izrazito visoke marže za pojedine proizvode. Riječ je o nadzoru koji je izvršen u travnju ove godine. Potom je Ministarstvo trgovine 31. svibnja ponovno zatražilo inspekciju i izvršen je nadzor u pet trgovačkih lanaca, proizvođača i uvoznika, gdje se pokazalo da je, primjerice, marža na pšenično brašno iznosila od 5,5 do 14,6 posto u veleprodaji te od 3,24 do 8,36 posto u maloprodaji. Visoka marža zabilježena je i na bijelom kruhu – od 6,8 do 22,10 posto u maloprodaji.
Značajan utjecaj na rast cijena mlijeka imali su trgovci. Prema podacima Uprave za inspekcijske poslove, marža na tu namirnicu u veleprodaji kretala se od 2,74 do 3,4 posto, a u maloprodaji od 1,96 do 7,81 posto. Kada je riječ o ulju, po litri se marža u veleprodaji kretala od 4,74 do 6,4 posto, a u maloprodaji od 4,63 do 8,7 posto. Poprilično visoka marža zabilježena je i na šećeru te se u veleprodaji kretala od 3 do 4,5 posto, a u maloprodaji od 3,8 do 17,48 posto. Velika marža primjetna je bila i na svježim jajima. Na pakiranju od 10 jaja marža u veleprodaji kretala se od 10,30 do 22,67 posto, a u maloprodaji od 11,83 do 59,7 posto. Na svježe teleće meso u veleprodaji uzimala se marža od 5 do 6,25 posto, a u maloprodaji od 3,7 do 8,02 posto. Zanimljivo je da je inspekcijskim nadzorom utvrđeno kako se maloprodajna marža na pileće meso – file u veleprodaji kretala i do 62,42 posto, dok je u maloprodaji bila između 4,92 i 5,5 posto. Visoka marža zabilježena je i na deterdžentu za pranje rublja. Podaci Ministarstva trgovine pokazuju kako se u maloprodaji marža na ovaj proizvod kretala od 11 do 11,7 posto, a u veleprodaji od 11,6 do 33,69 posto. Kada je riječ o deterdžentu za posuđe, pojedini trgovci u maloprodaji uzimali su maržu i do 64,31 posto.
– S obzirom na to da su navedenim inspekcijskim nadzorima utvrđene visoke marže za pojedine osnovne životne namirnice i higijenske potrepštine, Ministarstvo trgovine je po dobivanju izvješća intenziviralo aktivnosti na izmjeni odluke iz travnja 2021. (Odluka o mjerama neposredne kontrole cijena kojom je bilo propisano da pravne i fizičke osobe koje obavljaju trgovinu imaju obvezu za 17 proizvoda utvrditi i primjenjivati marže tako da ne prelaze visinu marži tih proizvoda u postotnom iznosu na dan 31. prosinca 2020.).
Marže pojedinih proizvoda, kao što su kruh, šećer, jaja, deterdženti…, bile su iznimno visoke i ocijenjeno je kako trebaju biti na ekonomski opravdanoj razini, s tim da trebaju osigurati pozitivno poslovanje trgovca, ali nikako stjecanje dodatnog profita – objasnili su iz Ministarstva trgovine, obrazlažući razlog donošenja nove odluke o propisivanju mjera neposredne kontrole cijena utvrđivanjem maksimalne visine marži za pojedine osnovne životne namirnice i druge proizvode, koja je stupila na snagu 12. listopada ove godine i u kojoj je broj proizvoda s devet povećan na ukupno 15. Zaključili su kako će stvarne učinke nove odluke biti moguće analizirati krajem godine na osnovi novih izvješća inspekcija.
Večernji.ba Foto: Ilustracija