U “Hrvatskim cestama” su precizirali kako će oni svoj dio posla završiti na proljeće, a potom pokrenuti potrebnu proceduru za puštanje u promet.
Brza cesta od mosta na Savi kod Gradiške do Novog Varoša u Hrvatskoj, koja će auto-put Banja Luka – Gradiška spojiti s auto-putem Zagreb – Beograd, bit će završena na proljeće, potvrđeno je za Nezavisne u “Hrvatskim cestama”, investitoru radova na ovoj dionici.
Međutim, to i dalje ne znači da će građani BiH i Hrvatske odmah cestu moći koristiti, s obzirom na to da još nije izgrađen granični prelaz na hrvatskoj strani, bez kojeg cesta neće moći biti otvorena za promet. Za razliku od Hrvatske, BiH je svoj granični prelaz izgradila još prije nekoliko godina, ali zbog kašnjenja na hrvatskoj strani u upotrebi je i dalje zastarjeli i neadekvatni prijelaz u centru Gradiške.
U “Hrvatskim cestama” su precizirali kako će oni svoj dio posla završiti na proljeće, a potom pokrenuti potrebnu proceduru za puštanje u promet.
“Kada se radi o izgradnji graničnog prelaza, to je u nadležnosti Ministarstva financija Republike Hrvatske”, pojasnili su oni.
“Hrvatske ceste” su nadležne izgraditi plato prijelaza, što su i završile, a objekt, kao i samu brzu cestu, gradi poduzeće “Integral inženjering”.
U Ministarstvu financija Hrvatske su kratko rekli da će završetak radova biti u skladu s dinamikom završetka radova izgradnje pristupnih prometnica iz nadležnosti “Hrvatskih cesta”.
Iako nema službenih informacija o rokovima, Nezavisne neslužbeno doznaju kako je realno da brza cesta bude puštena u promet na jesen, a najkasnije do kraja godine. Naime, kako im je rečeno, Hrvatska će vjerojatno radove na graničnom prijelazu početi na proljeće, a ocjena stručnjaka je da cijeli posao može biti završen u roku od šest do osam mjeseci.
Međutim, u međuvremenu bi se mogao pojaviti još jedan problem, i to između Banja Luke i Sarajeva. Naime, postoji mogućnost da, ako ne bude bilo dogovora o graničnom prelazu Svilaj, koji je izgrađen prije dvije godine, a za koji proces kategorizacije još nije u potpunosti završen, dođe do blokade potpisivanja sporazuma o graničnom prijelazu na brzoj cesti kod Gradiške s Hrvatskom, što bi značilo da su radovi završeni, a da nema prometa.
U “Hrvatskim cestama” su rekli kako će u 2024. godini početi i izgradnja treće faze, odnosno nastavak brze ceste od petlje kod Novog Varoša do auto-puta Zagreb – Beograd. Nakon što i taj dio puta bude izgrađen, vozači se više neće morati isključivati kod Novog Varoša i prelaziti na postojeću cestu ka auto-putu, nego će se na auto-put moći priključiti izravno s brze ceste.
“Što se tiče početka radova treće faze, nabavka radova je u tijeku i realno je očekivati da će radovi početi u 2024. godini”, pojasnili su.
“Hrvatske ceste”, inače, namjeravaju do 2030. godine most na Savi kod Gradiške povezati brzom cestom preko Virovitice izravno s mađarskom granicom.
U programu razvoja hrvatske prometne infrastrukture ova dionica ucrtana je kao dio projekata koji se nalaze u Strategiji prometnog razvoja do 2030. godine, koji je objavljen na internet stranici “Hrvatskih cesta”.
Nakon što ta kompletna dionica bude završena, put od Banja Luke do Beča, ako ta brza cesta bude izgrađena i spojena s novoizgrađenim mostom na Savi kod Gradiške, kroz Mađarsku bi mogao biti kraći za više od 150 kilometara.
Ova kompletna dionica je dio europskog koridora, pa je i EU djelimično financirala dijelove gradnje. Primjerice, EU je dala grant od oko šest milijuna maraka za most na Savi, a davala je grantove i za auto-put Banja Luka – Gradiška, kao i za petlju kod Mahovljana, koja spaja taj auto-put s onim ka Doboju, koji je takođe financiran europskim sredstvima.
Večernji.ba Foto: Pixsell