Uslijed uništene željezničke infrastrukture na potezu od Mostara prema Jablanici gospodarstvo Bosne i Hercegovine, ali i Hrvatske, trpi iznimno velike štete, a dokaz za to su izračuni i procjene koje je Večernji list dobio iz Vanjskotrgovinske komore BiH, čiji je predsjednik dr. sc. Vjekoslav Vuković potvrdio kako je održao sastanak s predstavnicima Veleposlanstva Republike Hrvatske, kao i Hrvatske gospodarske komore u cilju iznalaženja rješenja za ovaj ključni problem za ekonomiju obiju država, piše Večernji list BiH. Vuković je u tom smislu uputio na činjenicu da je željeznica zapravo žila kucavica između sjevera juga BiH, a poglavito uzimajući u obzir vanjskotrgovinsku razmjernu s Hrvatskom koja je 4 milijarde eura na godišnjoj razini.
Ilustracije radi, Luka Ploče u svojem prometu koristi 5 posto roba iz Bosne i Hercegovine, odnosno onih koje idu izravno, a to je, prevedeno u brojke, od 2 do 3 milijuna tona rasutih tereta poput šećera, ugljena, kvarca… Na mjesečnoj razini to je oko 3 tisuće vagona rasutih tereta, a o kakvom je značaju za domaće gospodarstvo riječ, dovoljno govori i podatak, dodaje Vuković, kako je samo šećerana u Brčkom radila 600 tona dnevno. – To su jako velike kompozicije. Preusmjeravanje tih kompozicija prema Luci Rijeka znači ubacivanje 500 novih vagona u željeznički sustav Hrvatske. Pitanje je imate li dovoljno prostora, ima li Luka Rijeka dovoljno terminala… Teško je to preusmjeriti – upozorio je Vuković. Ako bi se pak išlo na varijantu kamionskog prijevoza, postoji i novi problem, gdje naći vozače, a pitanje je i kuda će ti kamioni voziti, odnosno morat će ići alternativnim pravcima dok se ne uspostavi ovaj sadašnji. – Dakle, očito nismo znali cijeniti značaj željeznice u Bosni i Hercegovini. Drugi parametar je da će Luka Ploče izgubiti dobar dio biznisa – navodi Vuković te ističe kako ovako ekonomski trpi i Republika Hrvatska, odnosno njezin uvoz roba u Bosnu i Hercegovinu.
– I upravo smo zbog tog značaja apelirali da se sredstva koja Republika Hrvatska uplaćuje jednim dijelom upotrijebe namjenski za reparaciju željeznice – potvrdio je, dodavši kako se tek sada pokazalo koliko je značajna željeznica kao žila kucavica za gospodarstvo Bosne i Hercegovine i Republike Hrvatske. Hrvatska je, podsjećamo, prvih deset milijuna eura pustila u smjeru pomoći stanovništvu, za sada se razgovara – objasnio je Vuković vezano uz tematiku novih sredstava koja bi išla izravno za željeznice i u tom slučaju bismo imali ubrzanje procedure. – Jer očito će nam to trebati, a znate i sami da sigurnosni razlozi na tom području iziskuju precizne radove, javne radove, vrlo kvalitetne radove – naglasio je predsjednik Vanjskotrgovinske komore BiH, zaključivši kako u ovoj instituciji rade sve kako bi se ovaj problem riješio što je prije moguće.
Velike štete
Podsjećamo, katastrofalne poplave, koje su nedavno pogodile sjever Hercegovine, kao i dio središnje Bosne, osim prekida cestovne komunikacije, prouzročile su i prekid one željezničke te se uvidjelo koliki je značaj potonjeg načina prijevoza, a poglavito kada govorimo o gospodarstvu. Iz Željeznica Federacije Bosne i Hercegovine oglasili su se odmah nakon katastrofe te su naglasili kako je došlo do ozbiljnog oštećenja pruge i pružnih postrojenja na dionici Ostrožac – Grabovica u dužini od 17 kilometara, uslijed čega je obustavljen kompletan putnički i teretni promet na pruzi Sarajevo – Čapljina – Sarajevo. Sve navedeno govori i o potrebi uključivanja Hrvatske u proces obnove, a u tom smislu aktivnosti VTK-a BiH bit će od neprocjenjive vrijednosti.
Večernji list