Zbog sve drastičnijih poskupljenja, svijest građana kako utrošiti teško zarađeno i za to dobiti odgovarajuću kvalitetu počela se buditi.
Iako primjećuju nepravilnosti pri kupovini, mehanizme za zaštitu svojih prava potrošači ne koriste koliko bi mogli. Evo primjera iz Kaknja.
Zbog sve teže ekonomske situacije, građani BiH počeli su više cijeniti svaki brand koji potroše. Sada više nego ikad uočavaju nepravilnosti s kojima se susreću pri kupnji roba i usluga. No, malo tko zna koja su prava kao potrošači i kome se obratiti, piše BHRT.
U BiH je na snazi Zakon o zaštiti potrošača, kao i nekoliko važnih institucija koje bi trebale nadzirati njegovu provedbu. No, zbog nepoznavanja propisa i inertnosti samih potrošača, mnoge se nepravilnosti ne sankcioniraju.
Upravo u ovom navedenom slučaju potrošač je bio dužan platiti cijenu istaknutu na polici, a ne onu na blagajni, ističu iz udruge potrošača Kakan, koja već bilježi porast broja prigovora potrošača. Razlog poznat.
Budi se svijest potrošača da traži svoja prava iz razloga što je za njega mnogo platiti 5, 10 feninga skuplje. Imali smo slučaj da se roba prodavala na popustu, bilo je robe na popustu u određenoj košara. Sva ta roba koja se nalazi u nekoj košarici, ako postoji neka greška mora se istaći, a ne da dođete kući i primijetite neki nedostatak, kazala je Sanja Kubura, članica Upravnog odbora Udruge potrošača općine Kakanj
Ističu da su prva kontaktna točka za zaštitu prava potrošača upravo oni, odnosno lokalne udruge jer surađuju s tržišnim inspekcijama i nadležnim službama. No, s druge strane, zenički sociolog Sead Pašić savjetuje: Kada nadležni ne reagiraju na evidentne nepravilnosti, treba čak iskoristiti moć društvenih mreža i napisati recenziju proizvoda ili jednostavno opisati svoje iskustvo.
Svi to gledaju. Dopis iz općine ili iz županije, to nitko ne gleda, ali svi gledaju društvene mreže. Kad jednom nešto napravite, kad stavite brend, pečat da nešto nije u redu, to se širi kao kolere i oni će je se čuvati, rekao je sociolog Sead Pašić.
U biti, najbolja zaštita potrošača je njihova edukacija o tome što i kome se mogu žaliti. Uz sve, važno je napomenuti da uz prava postoje i obveze potrošača. A to su: prilikom kupnje provjerite cijenu, pročitajte deklaraciju, provjerite ispravnost naplaćenog iznosa i što je najvažnije sačuvajte račun i jamstveni list jer bez toga je svaki daljnji korak nemoguć.