Infrastruktura JP Željeznice FBiH od početka godine na udaru je neodgovornih pojedinaca koji radi vlastite koristi u pružnom pojasu potkopavaju zemljani trup Unske pruge te skidajući s nje šljunak dodatno ugrožavaju njezinu stabilnost i čine ogromnu materijalnu štetu.
Iako su takvi slučajevi prijavljeni inspekcijskim tijelima, gradskoj i federalnoj inspekciji, izlaskom na teren utvrđene su nedopuštene radnje koje u području Račića isticanjem zabrane pristupa nisu obustavljene, u što smo se uvjerili posjetom ovom području s predstavnicima Željeznica FBiH.
Da nesavjesni pojedinci u posljednje vrijeme u pružnom pojasu Unske pruge sve češće nelegalno izvode građevinske radove, potkopavaju prugu i s nje uklanjaju kamen tucanik, potvrđuje i primjer u Račiću, području koje se nalazi u NP-u Una, čime nanose štetu Željeznicama FBiH, ali i ovom zaštićenom području. Pritom se izvrgavaju i opasnosti da izvodeći nelegalne radove ugroze i svoje živote jer se nalaze u neposrednoj blizini elektrokontaktne mreže, čiji visoki napon može prouzročiti smrt. Već godinu dana pojedinci uzurpiraju pružni pojas na dionici Unske pruge od Bosanske Otoke preko Bihaća do Martin Broda na kojem je uočen ogroman broj nelegalnih radova. Oni građevinskom mehanizacijom potkopavaju kosine zemljanoga trupa pruge i zemljanim nasipom i kamenom tucanikom nasipaju put koji prije nije postojao, smatra Samir Alagić, ravnatelj bihaćkoga Područja infrastrukture ŽFBiH. – Mi se nalazimo na području Račića.
Ovo je područje Dvoslapa i Troslapa koje spada u obuhvat NP-a Una, gdje je zakonskim aktima inače zabranjena bilo kakva gradnja, a također, prema Zakonu o sigurnosti željezničkog prometa, zabranjena je bilo kakva gradnja u pružnom pojasu koji iznosi osam metara od osi kolosijeka i u zaštitnom pružnom zemljišnom pojasu širine 200 metara i s jedne i s druge strane pruge. Svaki investitor koji želi graditi neki objekt u pružnom pojasu mora posjedovati suglasnost ŽFBiH – naglašava Alagić.
– U ovome slučaju, ovdje se put pravi na mjestu gdje nikad nije postojao. Ovo je prije bila staza kojom su se kretali željeznički radnici i koja je služila za održavanje željezničke infrastrukture, prvenstveno, elektrotehničkih i građevinskih kapaciteta – dodaje Alagić. Uzurpaciju pružnoga pojasa u Račiću i nelegalne građevinske radove na njemu ravnatelj PI ŽFBiH prijavio je Federalnoj upravi za inspekcijske poslove, koja je određenoj osobi zapovjedila da se trenutačno stanje vrati u prvotno. – Kao što vidite, do danas to nije urađeno. Naprotiv, radovi su se nastavili – kaže Alagić. Izvođači nelegalnih radova usudili su se pokušati graditi i divlje željezničko-cestovne prijelaze. Jedan takav počeli su graditi na željezničkom kolodvoru Grmuša, čime su također ugrozili pružni pojas.
– Naši urbanističko-građevinski inspektori su odmah postavili i vrpce i znakove koji upozoravaju da se daljnji radovi obustavljaju. Njihovim skidanjem čini se u prekršaj, međutim, ima tu i elemenata kaznenoga djela zbog kojeg ćemo subjekte nadzora prijaviti nadležnim institucijama – kaže Anel Ramić, šef Službe za inspekcijske poslove Grada Bihaća. – Osim toga što oštećuju građevinski dio željezničke infrastrukture, oni ugrožavaju vlastite živote, te osobe koje izvode radove na dijelu pruge od Bihaća do Bosanske Otoke elektrificiranom monofaznim sustavom 25 kilovolti.
Znači, govorimo o 25.000 volti i 50 Hz, čije djelovanje ima smrtonosne posljedice za sve koji ili svojim dijelovima tijela ili nekim provodnim tijelom, poput metalnoga dijela građevinske mehanizacije alata, dođu u izravan dodir s dijelovima kontaktne mreže ili uđu u zonu opasnosti koja je na razmaku dva metra od kontaktne mreže – kaže direktor Područja infrastrukture Željeznica FBiH Samir Alagić.